SERWIS UKŁADU WYDECHOWEGO

Układ wydechowy nie ma ustalonych cykli wymiany, ponieważ jego trwałość zależy od sposobu i warunków eksploatacji samochodu.

Jego usterki najczęściej polegają na mechanicznym lub korozyjnym przedziurawieniu blaszanych ścianek rur lub tłumików. Objawiają się one natychmiast głośniejszą pracą silnika (słyszaną wyraźnie podczas jazdy z otwartym oknem), a niekiedy też zapachem spalin wyczuwalnym we wnętrzu nadwozia.

Nie można też lekceważyć stuków rozlegających się pod podłogą w chwilę po przejechaniu przez nierówność nawierzchni. Świadczyć mogą one o zerwaniu elementów układu z ich elastycznych zaczepów, co grozi połamaniem sąsiednich odcinków rur, a w efekcie nieszczelnością układu, co, oprócz ujemnego wpływu na komfort jazdy, zakłóca pracę sondy lambda i katalizatora oraz działa ze szkodą dla środowiska i osiągów silnikaJeżeli natomiast dostrzeżemy pierwsze zewnętrzne ognisko korozji na wydechu, oznacza to tyle, że cała wewnętrzna konstrukcja przerdzewiała na wylot. Wydechy praktycznie zawsze rdzewieją od środka. Warto też wiedzieć, że im rzadziej korzystamy z samochodu, tym żywot układu wydechowego jest krótszy. Winowajcą jest skraplająca się woda w nagrzanych tłumikach. Jeśli auto użytkujemy okazjonalnie, woda nie odparowuje, tworząc wraz z pozostałościami po spalaniu kwaśną, żrącą mieszankę.

Do usterek układu wydechowego przyczyniają się również nierówne drogi. Oberwanie tłumika, czy też rury, często nie jest spowodowane jego wiekiem, a nadmiarem przenoszonych drgań. Pamiętajmy zatem, aby przy okazji wizyty w naszym serwisie poprosić o sprawdzenie i ewentualne wzmocnienie mocowań wydechu..